Hantera svåra frågor och kontroversiella åsikter i klassrummet
Många lärare är oroliga för att det ska uppstå situationer i klassrummet där hat, hot och kontroversiella åsikter kommer fram, och undrar hur de ska hantera dem.
I arbetet med demokrati, politik och nyheter kan det hända att någon elev för fram åsikter som är olämpliga eller ibland rent av olagliga. Då är det viktigt att som lärare bemöta detta professionellt. Att ta upp och hantera svåra och kontroversiella frågor i skolan är viktigt för att stötta elevernas känsla för demokrati, mänskliga rättigheter och tolerans.
Här får du en samtalsguide som hjälper dig att hantera svåra frågor och kontroversiella åsikter, och dessutom ett lektionsförslag till ett avsnitt ur serien Tänk till – våga fråga?
Kontroversiella frågor
En definition av kontroversiella frågor är att det handlar om aktuella samhällsproblem som väcker starka känslor och ger upphov till motstridiga lösningar beroende på̊ vilka värderingar eller konkurrerande intressen som finns i olika samhällsgrupper. Därför leder de ofta till spänningar. De är ofta ytterst komplicerade och går inte att lösa bara genom att lägga fram bevis. Ofta presenteras åsikter som fakta, vilket gör dem extra svåra att bemöta.
Frågor som lärare vittnar om är särskilt svåra, känsliga eller kontroversiella handlar ofta om migration, flyktingar, klimatförändringar, nationalism, nazism, rasism, jämställdhet, sexualitet, Israel–Palestina-konflikten, fattiga och rika, yttrandefrihet, vetenskap och världsbild. I lärarhandledningen till serien Tänk till – våga fråga? hittar du ytterligare fördjupning i ämnet.
Lärare berättar
Förbered dig gärna inför att ta upp kontroversiella frågor genom att lyssna på podden Antisemitism idag – metodklipp. Där berättar gymnasielärare om hur skolan kan agera för att motverka antisemitism och hur lärare kan ta sig an frågan i klassrummet. Serien adresserar även kontroversiella frågor i allmänhet.
Samtalsguide för att hantera svåra frågor och kontroversiella åsikter
När du planerar en lektion som ska adressera mänskliga rättigheter, respekt eller kontroversiella frågor så har du antagligen redan i förväg tänkt igenom de reaktioner som kan uppkomma i klassen. Men det gäller att också vara beredd på att något kan dyka upp i en elevgrupp som du måste kunna hantera. Kanske fäller en elev en rasistisk eller våldsbejakande kommentar som behöver adresseras. Om du inte känner dig redo att ta diskussionen där och då så kan det vara bättre att pausa och förbereda dig inför att ta upp saken igen på nästa lektion.
Här kommer några råd för hur du kan arbeta med dina elever kring svåra frågor och kontroversiella åsikter.
Att hantera extrema politiska åsikter
Det här är ett lektionsförslag med fokus på våldbejakande extremism som hjälper dig att hantera extrema politiska åsikter. Upplägget tar ungefär 60 minuter och passar bäst i årskurs 9.
Kopplingar till Lgr22
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Det är första meningen i Lgr22. Detta är ett grundläggande värde som skolan ska förmedla och gestalta, och det kräver ett respektfullt och öppet samtalsklimat.
Förståelse och medmänsklighet
Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. (Lgr22)
Normer och värden
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang. (Lgr22)
Skolans mål är att varje elev:
- kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
- respekterar andra människors egenvärde,
- tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
- kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.