Ny serie för SFI-elever om hörnstenarna i den svenska demokratin

I UR:s nya serie Min fråga om demokrati får vi följa fem personer som är nya i Sverige och har funderingar kring hur demokratin i Sverige fungerar.

I serien Min fråga om demokrati möter programledaren tillika juristen Dona Hariri fem personer som alla har det gemensamma att de har bott i Sverige i några år. Hon möter Amitier som ursprungligen är från den Demokratiska republiken Kongo, Zohreh konstnär från Afghanistan men uppvuxen i Iran, Monzer från Syrien, Dima, som är född i Uzbekistan, och Irene från Mexiko.

De har alla varsin fråga om olika aspekter av demokrati: Vad händer med min röst vid ett val? Är Sverige jämställt? Får man säga och skriva vad som helst i yttrandefrihetens namn? Hur fungerar skatt egentligen? Hur kan jag bäst kan påverka mitt närsamhälle? I varje avsnitt följer serien en huvudperson som får i uppdrag  att lära sig mer utifrån sin fråga.

Dona Hariri tipsar deltagarna om sakkunniga personer som de kan ta kontakt med och som kan hjälpa dem för att få idéer och kunskap om hur de kan utöva sina demokratiska rättigheter och vilka skyldigheter man har i en demokrati.

Syftet med programmen är att genom autentiska frågor hos de fem nyanlända skapa igenkänning och engagemang till samtal om egna funderingar kring de rättigheter och skyldigheter som en demokrati innebär för alla som bor här. Serien riktar sig främst till elever som studerar svenska för invandrare (SFI) kurserna B, C och D på studievägarna 1–3.  

Till serien finns en lärarhandledning

Marie Stenqvist som själv är en rutinerad SFI-lärare, har bidragit med kunskaper och erfarenheter och skrivit en lärarhandledning till serien. Marie är legitimerad lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, och jobbar sedan 2015 som SFI-lärare på Vuxenutbildningen i Partille.

Kvinna med ljust långt hår och lugg tittar mot kameran.
Marie Stenkvist, SFI-lärare

Att jobba på sfi är det absolut roligaste jag gjort under mina 27 år som lärare. Inget slår sfi-elevers engagemang, driv och lärhunger.

I lärarhandledningen har Marie valt att fokusera på vad den som är ny i Sverige behöver förstå samt att handledningen även bidrar med praktiska tips och övningar som inlärarna kan använda i såväl vardag som i samhällslivet. Marie har valt att sätta in demokrati i ett såväl historiskt som större perspektiv, allt för att vuxna inlärare ska uppleva att stoffet är relevant för just dem.

– Vuxna behöver få reflektera och jämföra dessa frågor utifrån egna erfarenheter, påpekar Marie och därför hoppas jag att innehållet i handledningen ger flera möjligheter till det. 

Fem bra tips för att skapa engagemang för demokratifrågor

Här kommer fem bra tips från Marie för att engagera eleverna i demokratifrågor utifrån Min fråga om demokrati.

  1. Arrangera ett skolval eller ett Speakers’ corner på din skola!
  2. Besök kommunens sessionssal och votera i en fråga!
  3. Bjud in en intresseförening, en lokalpolitiker eller en reporter från lokaltidningen!
  4. Kolla media för att se vilka aspekter av demokrati som är i hetluften just nu!
  5. Gräv där du står och kolla skolans likabehandlingsplan! 

Titta på Min fråga om demokrati på UR Play

Similar Posts