Att använda tv och radio i undervisningen kan öppna nya dörrar för lärandet. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med mediepedagogik.
Att använda radio och tv i undervisningen
Att kombinera olika pedagogiska metoder med bild och ljud skapar ett mervärde. Lärandet stärks när flera sinnen samverkar; att både se och höra något samtidigt gör det lättare att förstå. Du kan visualisera det svåra med tydliga bilder och ta dina elever till platser de inte skulle nå annars. Barn och ungdomar är ofta vana att ta till sig innehåll och budskap via medier. Mediepedagogik är därför ett bra sätt att motivera elever genom att möta deras intressen och utgå från deras värld.
Hur kan våra program komplettera din undervisning?
Flippade klassrum
Ett flippat klassrum innebär att ge eleverna uppgifter som förbereder dem inför en lektion. Att i förväg låta eleverna se ett program eller en instruktionsvideo kan frigöra tid för vidare arbete, fördjupning och reflektion. När eleverna får förförståelse inför klassrumsarbetet kan de också engageras mer aktivt i lärandeprocessen. Ett flippat klassrum kan också ses som en möjlighet för frånvarande elever att ta igen lektionstillfällen på ett smidigt sätt.
Inspiration inför ett nytt ämnesområde
Att starta en lektion eller ett ämnesområde genom att lyssna eller titta på program kan ge en snabb och tydlig förståelse, och ett större engagemang för det ni ska arbeta med. Elevernas nyfikenhet väcks och det kan bli en genväg till lärande, diskussioner och nyfikenhet. Ställ gärna öppna och komplexa diskussionsfrågor till eleverna efter ett program.
Komplement till undervisningen
Våra program går på djupet och i närbild. De visar både detaljer och helheter, och kan därför öka både den övergripande förståelsen såväl som att bidra med faktakunskaper och begreppsförståelse. Genom att prata om och arbeta med programmet efteråt tränas förmågor som att formulera sig, kommunicera och analysera.
När kan du använda UR:s program?
Du som lärare kan använda våra program för att:
- Ge förförståelse inför nya moment
- Sammanfatta och repetera kunskap
- Skapa begreppsförståelse
- Fördjupa ett ämnesområde
- Starta samtal i klassrummet
Använd våra program steg-för-steg
Vad är mediepedagogik?
Mediepedagogik brukar illustreras med antingen en triangel eller en spiral, men budskapet är detsamma. För att nå aktiv interaktion med UR:s program är det bra att låta eleven träna sina egna praktiska mediefärdigheter. På samma sätt som aktivt läsande förutsätter en egen skrivande praktik, kan det vara bra att låta eleverna göra egna filmklipp eller poddar utifrån skolämnet som de kan presentera och diskutera. Nästa gång de tittar eller lyssnar har eleverna fått fler nycklar till att förstå och analysera såväl innehåll som berättarteknik.