Hej där, Isabelle McAllister!
Programledaren för matematikserien Coolaste kojan berättar om varför hon själv hade velat se en kojbyggarserie på mattelektionerna i skolan.
Hej där, Isabelle McAllister, byggprofil och programledare för Coolaste kojan, ett spännande tävlingsprogram om matematik där två lag gör upp om vem som skapar den bästa och mest uppfinningsrika kojan. På vilket sätt kan en kojbyggartävling göra matematiska kunskaper mer konkreta?
– Den här serien visualiserar matte och ger något mer än att bara använda matteboken. Lagen som tävlar behöver räkna ut allt från area och skalor till längd och vinklar. De använder matte hela tiden utan att de kanske tänker på det. Och vem gillar inte kojor? Lagen bygger glasskiosker och båtar och allt möjligt – fantasin får styra!
Vi är ju annars vana att se dig bygga grejer själv, men som programledare för Coolaste kojan är det barnen och deras hantverkare som står för snickrandet. Hur är det att inte vara med och fixa själv den här gången?
– Jag blir supersugen såklart! Kojor är ju det bästa som finns. Det härliga med kojor är också att de får bli som de blir, även om man såklart behöver räkna på vissa saker.
Vad tyckte du själv om matte som mellanstadieelev?
– Matte var aldrig min grej i skolan. Jag hade svårt att sitta still och blandade ofta ihop siffrorna så att det blev fel slutresultat. Nu som vuxen använder jag matte jämt när jag bygger! Men det är inte jag som hjälper mina barn med matteläxorna hemma. Det får min man göra, haha!
Hur hoppas du att Coolaste kojan ska landa på mattelektionerna?
– Jag har stor respekt för lärare och allt de ska hinna med. Jag hoppas att Coolaste kojan bidrar med några roliga lektioner och en härlig period av lärande som erbjuder en lite annan ingång till matte.
Det verkar som att en serie som Coolaste kojan hade passat dig när du själv gick på mellanstadiet?
– Lätt! Det är precis så här jag gillar att lära mig förstå problem! Matte är för alla – bara på olika sätt.