I höst tar vi hand om planeten – tillsammans
I höst kan du och dina elever bli klimatkompisar tillsammans med UR och programledaren Farah Abadi.
Kommer du ha en klass i årskurs 3 i höst? Letar du efter en rolig och ämnesövergripande aktivitet som utgår ifrån LGR11 och ger dina elever kunskap, hopp och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling? Och som dessutom gör eleverna till kompisar med vår planet? Då har du kommit rätt.
Klimatkompis är en helt ny pedagogisk satsning från UR. Varje år kommer vi presentera en ny utmaning för årskurs 3 i form av klassrumsnära uppdrag som eleverna löser tillsammans. Utmaningen och uppdragen kopplar till de globala målen, de tre dimensionerna av hållbar utveckling och till LGR11. Syftet med Klimatkompis är att ge elever i årskurs 3 hopp, kunskap och handlingskompetens kopplat till hållbar utveckling.
Vill du vara med?
ANMÄL DIG HÄR
Genom att anmäla dig redan nu så säkrar du att du får alla nyheter om Klimatkompis direkt till din mailadress.
Årets Klimatkompis-utmaning
Årets Klimatkompis-utmaning fokuserar på ett vardagsnära material som de flesta barn i årskurs 3 känner till: plast. Utmaningen heter Klimatkompis – Den stora plastutmaningen.
Runt vissa delar av Sveriges kust kan det flyta i land ungefär 120 badkar med plast per dag. Vi tycker att det är dags att hjälpa plasten att hitta hem till återvinningen – och att lära oss mer om hur man kan förändra i en hållbar riktning genom att agera tillsammans. Därför utmanar vi nu alla klasser i årskurs 3 att vara med och lösa Sveriges kanske viktigast utmaning. Hur långt når vi om vi är tillräckligt många som gör en sak för vår planet tillsammans?
Startskottet går 15 september och utmaningen pågår fram till 6 oktober. Då kan du och klassen tilllsammans:
Ta reda på hur man kan återbruka den plast som redan finns, göra nya hållbara val som gör vår plastanvändning smartare, samla in plast som hamnat i naturen eller hushållssoporna och hjälpa den att komma till återvinningen, komma på positiva plastförändringar, registrera era utförda uppdrag i räkneverket på ur.se, se vilken effekt vi kan åstadkomma – om vi gör det ihop!
För att du ska kunna planera dina lektioner så publiceras uppdragen och lärarhandledningen på ur.se redan 9 augusti.
Årets Klimatkompis-uppdrag
I Klimatkompis – Den stora plastutmaningen ingår tre uppdrag som ni ska lösa ihop. Uppdragen är ämnesövergripande och drivs av olika pedagogiska frågeställningar att ta vidare och reflektera kring under uppdraget eller i klassrummet efteråt.
I uppdraget Spanaren så gäller det att se sig runt omkring och undersöka sin närmiljö: klassrummet, idrottssalen, skolgården och skolköket. Vilka plastprodukter kan ni hitta runt omkring er som ni kan använda flera gånger –alltså återbruka? Kan klassen komma på alternativa material som plastprodukterna skulle kunna tillverkas i, för att minska vår plastanvändning?
I uppdraget Spåraren ska ni tillsammans i klassen hjälpa plasten att hitta hem till återvinningen genom att samla in så många påsar med plastskräp som möjligt – och sen lämna till återvinningsstationen. Alldeles för många av våra plastprodukter hittar inte till återvinningen, utan hamnar istället direkt i våra hushållssopor eller ute i naturen.
I uppdraget Förändraren ska ni i klassen göra era röster hörda. Ni ska fundera ut vilka förändringar just ni skulle vilja se i framtiden och vilka positiva plastförändringar just ni skulle kunna genomföra redan nu. En positiv plastförändring kan vara allt möjligt och alla förändringar räknas, stora som små. Ni kanske börjar återvinna plaster hemma eller i skolan? Byter ut onödiga plaster? Börjar byt-låna plastleksaker istället för att köpa nytt? Kontaktar kommunen på er ort med förslag på plastförändringar? Ni bestämmer!
Hur går det till?
Klimatkompis består av ett kunskapsprogram (ca 10 minuter långt) och tre kortare uppdragsprogram (ca 3 minuter långa). Till Klimatkompis finns en matig lärarhandledning som ger vägledning och tips och visar hur Klimatkompis kopplar till LGR11.
Så här kan du göra:
Steg 1. Börja med att titta på kunskapsprogrammet som presenterar årets tema. Reflektera kring vad ni hört och sett.
Steg 2. Titta på ett av uppdragen.
Steg 3. Utför uppdraget och dokumentera.
Steg 4. Reflektera över vilka insikter och lärdomar ni fått.
Steg 5. Registrera ert uppdrag på ur.se och se vilken effekt vi kan skapa tillsammans.
Steg 6. Dela er dokumentation på Instagram, Twitter eller Facebook under #klimatkompis. Er dokumentation kan publiceras på ur.se!
Steg 7. Upprepa med uppdrag 2 och 3!
Steg 8. Nu är ni klimatkompisar!