Källkritik i kris – så hjälper du elever att navigera i nyhetsflödet  

När något tragiskt händer, som skolskjutningen i Örebro, vill många snabbt förstå vad som har hänt. Men i ett intensivt nyhetsflöde riskerar falsk information, rykten och spekulationer att spridas lika snabbt som fakta. För unga som lever i en digital värld där sociala medier ofta är deras främsta informationskälla blir det särskilt svårt att veta vad som är sant och vad som är vinklat eller falskt.

UR har flera olika program om källkritik och källtillit anpassade för undervisning, längre ner i den här artikeln har vi samlat länkar. Ett av de program som innehåller handfasta tips är Orka plugga: Källtillit. Där ger Emma Frans, forskare i medicinsk epidemiologi och expert på vetenskaplig kommunikation, tips som hjälper oss att hantera information – till exempel i krissituationer.

Fem tips om källtillit utifrån programmet: 

1. Väl valda källor och källhänvisningar 
Alla nyheter är inte lika trovärdiga. Uppmuntra eleverna att söka information från etablerade nyhetskällor och att jämföra uppgifter mellan olika medier. Källhänvisningar höjer trovärdigheten. Påminn dem om att sociala medier och forum kan innehålla opålitliga andrahandsuppgifter. 
 
2. Oberoende källor 
En trovärdig källa är oberoende, och en källa är mindre trovärdig om det finns olika intressekonflikter. Men att vara källkritisk betyder inte att man ska misstro allt – det handlar om att granska och värdera informationen. En övertro på att alla ljuger kan vara lika farlig som att vara för godtrogen. Hjälp eleverna att förstå skillnaden mellan att vara kritisk och att vara cynisk. 
 
3. Välja rätt personer och avsändare 
Experter är mer trovärdiga än personer som inte har utbildning eller specialkunskap inom ett ämne. I kriser förändras nyhetsläget snabbt, och det kan ta tid innan alla fakta klarnar. Diskutera med eleverna hur viktigt det är att vänta in bekräftad information och att det oftast är säkrast att ta del av information främst från experter, myndigheter och liknande. 
 
4. Skenet kan bedra 
Prata med eleverna om att skenet kan bedra, att en text ser proffsig ut betyder inte automatiskt att den är trovärdig.  
 
5. Titta på helheten 
Det är viktigt att titta på informationen som helhet. Flera oberoende källor är mer trovärdiga än en enstaka källa. Uppmana eleverna att hitta flera oberoende källor för att verifiera att ett påstående stämmer.  
Efter en tragisk händelse kan elever känna både rädsla och förvirring kring det som har hänt. Att ge dem verktyg för att hantera informationen på ett källkritiskt sätt blir därför en viktig del av undervisningen. 

Källkritik – ett sätt att hantera det som hänt

Här nedan har vi samlat program om källkritik och källtillit som kan användas i undervisningen i högstadiet och gymnasiet. På UR.se hittar du även en artikel om hur du kan stötta dina elever som känner oro, Så kan du som lärare bemöta elever efter en kris. 

Nyheter för högstadiet och gymnasiet

Nyhetskoll skola

Nyheter för högstadiet och gymnasiet

Hos Nyhetskoll skola hittar du nyheter, quiz och fördjupningar om de största samhällshändelserna med ungas perspektiv i fokus. Varje fredag släpps nya avsnitt av Nyhetskoll – veckan som tar upp veckans viktigaste händelser. Till varje avsnitt finns en lärarhandledning.

Källkritik för gymnasiet

Uppdrag AI

Information och media

Har du någonsin sett en AI-genererad deepfake? I den här serien får eleverna lära sig mer om hur AI-tekniken fungerar och hur den påverkar vårt samhälle. Här introduceras eleverna för aktuell lagstiftning och AI-reglering och får möjlighet att diskutera vikten av källkritik. Till serien finns en lärarhandledning.

Falska nyheter – USA under Trump

Politik, demokrati och källkritik

Det amerikanska presidentvalet var ett av de viktigaste valen under supervalåret 2024. Men hur skulle vi tolka all information som spreds om kandidaterna och deras påståenden? Vi följer rapporteringen om USA-valet och svarar på frågor som: Vilka källor kan jag lita på och varför? Och vilken påverkan har desinformation och propaganda på demokratin?

Har jag något val?

Politik, källkritik och media

Det har blivit allt vanligare med desinformation och fake news. Hur ska vi bära oss åt för att bli mer källkritiska på nätet, och hur tar man sig ur sin egen filterbubbla? För gymnasiet och högstadiet.

Källkritik för högstadiet

Orka plugga – Källkritik

Informationssökning och källkritik

Vi lever i en tid där vi översköljs av nyheter, fake news och rykten. Då är det är extra viktigt att träna på att ha ett kritiskt förhållningssätt. Orka plugga hjälper eleverna att tolka bilder, värdera källor och vad som är viktigt att tänka på när man delar vidare information på nätet.

Skandalerna som skakade medievärlden

Källkritik, AI och desinformation

När deepfake-porrbilder på världsartisten Taylor Swift börjar spridas över världen väcks starka reaktioner. Hur ska vi veta vad som är sant och falskt på internet? Och hur viktiga är trovärdiga källor när AI-tekniken utvecklas i rasande fart? Till serien finns en lärarhandledning.

Källkritik

Informationssökning och källkritik

Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder. Syftet är att visa elever i årskurs 7-9 hur de på ett lätt och bra sätt kan förhålla sig källkritiska på nätet.

Upptäck fler program om källkritik

Similar Posts