Lektionstips som inspiration för din undervisning i åk F-3
Vi har tagit fram tre tips på övningar till dina lektioner på temat läs.
Lektionstipsen ger dig som lärare i åk F–3 smakprov på hur du kan använda lärarhandledningarna som finns till många av våra serier.
Våra lärarhandledningar är skrivna av pedagoger och ger förslag på hur du kan lägga upp din undervisning kopplat till UR:s program. Tanken är att underlätta din planering och ge förslag på hur ni kan bygga vidare på den gemensamma upplevelsen efter att ha lyssnat eller tittat på ett program i klassrummet, till exempel genom samtal eller andra övningar. Handledningens innehåll kan alltid kopplas till skolans styrdokument.
Få fart på boksnacket med smarta frågor
Är det ibland trögt att få igång diskussioner om böckerna i klassrummet? Prova att väcka elevernas intresse och vässa deras läsförståelse med frågor som får dem att tänka till.
Levandegör och fördjupa uppläsningen av boken Djupsjöns hemlighet i serien Lässugen med hjälp av spännande frågor. Exempel: Har det hänt att du har blivit övertalad till något du inte vill eller vågar? Dela med dig!
Låt eleverna bli stjärnor på att sammanfatta!
Behöver dina elever en skjuts för att bli bättre på att sammanfatta berättelser? Vi har frågorna som gör det lätt som en plätt att komma igång. De här frågorna kan till exempel användas till uppläsningen av Frallan är bäst, men fungerar även fint till andra böcker.
Sex sammanfattande frågor
Gissa vad som händer – skapa nyfikenhet!
Svårt att få eleverna sugna på läsning? Då har vi en övning som kick-startar deras fantasi inför läsningen. Väck deras nyfikenhet och låt dem gissa vad som ska hända i boken med hjälp av kluriga frågor.
Läs och titta på bokens framsida. Kan man förutspå handlingen? Har någon här varit med om något liknande? Låt eleverna berätta.
Spara tid genom att få färdiga övningar till dina lektioner. Den här övningen kommer från lärarhandledningen till Läsa med, säsong 2.