Möt Greta Edlund – en av personerna bakom Djuren på Djuris

När man tänker på svenska barnprogram som har lämnat avtryck, kan man inte undgå att nämna ”Djuren på Djuris”. Greta Edlund, exekutiv producent på UR, delar med sig av insikter kring hur det är att arbeta med ett sådant unikt och framgångsrikt projekt.

I Djuren på Djuris får vi bland annat följa kompisarna Ull, Satsumas och Fiolin som går på förskolan Djuris. I säsong två tar de klivet upp i förskoleklass och möts av allt det nya som kommer med att börja skolan. De har väldigt roligt tillsammans – men vänskap kan också vara svårt. Hur ska man göra när någon blir ledsen eller arg och hur kan man bli sams igen efter ett bråk? På Djuris är alla känslor tillåtna och de tre första säsongerna tar upp många olika ämnen som vikten av att lyssna eller glädjen i att vara ute i naturen.

Greta Edlund har arbetat som exekutiv producent på UR i sex år. I sin roll beställer och kvalitetssäkrar hon program som externa produktionsbolag gör, och ser till att visionen hålls från start till mål för att slutprodukten ska bli bästa möjliga. Djuren på Djuris speglar verkliga scenarier från barnens vardag i förskolan och skolan, vilket gör det lätt för unga tittare att relatera till och lära av karaktärernas erfarenheter. Pedagoger deltar genom hela produktionsprocessen för att säkerställa programmets trovärdighet och pedagogiska kvalitet.

Utmaningar i produktion

Produktionen av ett dockdrama är komplex och skiljer sig från andra typer av produktioner genom att det krävs unika färdigheter och mycket tålamod. ”Det krävs stora specialbyggda scenografielement och alla scener måste anpassas till hur dockorna är byggda”, förklarar Edlund. Skådespelarna är otroligt skickliga på att ge liv åt dockorna som saknar rörliga ansiktsuttryck eller fullständiga kroppar.

Serien utgår från vardagen i förskolan och skolan, och därför har verksamma pedagoger varit med hela vägen för att säkerställa trovärdigheten . Det är något som utmärker UR och som vi jobbar väldigt metodiskt med. UR:s pedagogiska redaktörer är experter på pedagogik riktad till olika målgrupper. Men viktigast av allt är såklart all kärlek och skicklighet från teamet bakom serien. Från manus, dockdesign och scenografi till regi, musik och skådespeleri – det är många proffs som har  bidragit till den här produktionens höga kvalitet.

För att få barn att lyssna, tror Greta, handlar det om att ta deras frågor på allvar och lägga mycket tid på att hitta rätt tonträff. Djuren på Djuris genomsyras av igenkänning, från humorn och dialogen till alla typiska situationer. Greta tror också att barnen många gånger uppskattar det lugna tempot i programmet.

Framtiden för Djuren på Djuris

Bland Gretas bästa minnen från Djuren på Djuris var när hon fick rycka in som en tvättbjörn under en inspelning.

– Det var svårt men extremt roligt, minns hon med ett skratt.

En annan stolt stund var när programmet vann i kategorin Årets barnprogram på Kristallgalan 2021. Det bekräftade dess plats som en uppskattad del av många barns dagliga liv och ett viktigt verktyg för pedagogisk underhållning.

Vid frågan om vi får följa Djuren hela vägen till gymnasiet svarar Greta att det nog låter lite långt men med Djuren på Djuris kan man aldrig vara säker. Vem vet var de dyker upp härnäst!

Fler artiklar