Ny podd ger expertråd om samhällsutmaningar i skolan
När det som oroar i samhället märks i skolans värld ställs skolpersonal inför nya utmaningar. I det nya radioprogrammet Svåra frågor ger experter svar på lärares frågor om samhällsutmaningar i skolan såsom våld och gängkriminalitet.
Samhällets utmaningar sipprar ner i skolans värld där lärare och pedagoger dagligen ställs inför dilemman. Som ett stöd finns nu UR:s nya radioserie Svåra frågor där experter svarar på frågor om olika aktuella samhällsutmaningar i skolan ställda av skolpersonal.
– Det här är podden för dem som vill ha kött på benen när samhällets utmaningar tränger sig in i skolans värld. Vi börjar med tre avsnitt om våld och gängkriminalitet. Kommande avsnitt kommer kretsa kring andra frågor med andra expertpaneler, säger producent Anna Maria Höglund.
Ger expertråd om gängkriminalitet
Seriens första tre avsnitt handlar om våld och gängkriminalitet. Frågorna berör bland annat hur man som lärare kan stötta elever som kan vara på väg in i gängkriminalitet, vilka beteenden man kan vara vaksam på, och hur man kan agera kring elever som vill lämna kriminell verksamhet.
I programmets första expertpanel sitter Kristina Alstam, forskare i socialt arbete på Göteborgs universitet, Andreas Wetterberg, enhetschef på socialtjänsten, Nadim Ghazale, f.d. polis och nu verksamhetschef för Nattvandring.nu, och Maria Leonardsson, verksamhetschef och f.d. rektor. Programledare är Erik Blix.
– Fredrik Olsson, exekutiv producent UR
– Under de år som jag själv arbetade som lärare skulle jag ha haft stor nytta av en podd som Svåra frågor. Panelen är top notch, och ger det som behövs ur ett 360-perspektiv. Jag är väldigt stolt över att UR har gjort just den här serien, säger Fredrik Olsson, exekutiv producent på UR.
Svåra frågor – avsnitt:
Våld och gängkriminalitet del 1
Kan man se tecken på om en elev är på väg in i kriminalitet? Hur kan man hantera att elever har vänner eller syskon som blivit dödade i gängvåld?
Våld och gängkriminalitet del 2
Hur kan man som lärare förebygga glorifieringen av gängkriminalitet? Vad kan man som lärare göra för att stötta elever som håller på att glida in i kriminella gäng?
Våld och gängkriminalitet del 3
Hur kan man som lärare agera om man möter elever som vill lämna kriminell verksamhet? Och hur kan skolan fortsätta att vara en trygg plats och inte bli en mötesplats för kriminella?