Så kan du som lärare bemöta elever efter en kris

Den tragiska skolskjutningen i Örebro har skakat hela samhället. Barn och unga kan känna oro, ha frågor eller påverkas på olika sätt av det som hänt. Som lärare har du en viktig roll i att bemöta deras känslor och skapa en trygg miljö i klassrummet.

Här har UR, i samarbete med Rädda Barnen, sammanställt stöd och konkreta råd för att hjälpa dig att hantera svåra samtal med dina elever.

Lugna, lyssna och stärk

När något allvarligt händer är det viktigt att först reflektera över din egen reaktion. Kanske behöver du själv stöd innan du möter eleverna? Lugna vuxna skapar trygghet för barn.

  • Lugna: Förmedla trygghet genom att ge en enkel och tydlig bild av vad som hänt och vad som händer nu.
  • Lyssna: Var närvarande och låt eleverna uttrycka sina tankar och känslor. Bekräfta deras oro och funderingar.
  • Stärk: Hjälp eleverna att känna sig trygga genom att lyfta fram hur samhället hanterar situationen. Förmedla hopp genom att visa att det finns många som arbetar för att skapa trygghet.

Så kan du prata om händelsen i klassrummet

Barn reagerar olika på kriser, och alla kommer inte att vara oroliga. Därför är det viktigt att lyssna in elevernas behov utan att utgå från att alla känner likadant.

  • Sammanfatta det eleverna har hört och sett i olika medier. Finns det frågor de inte fått svar på?
  • Lyssna på deras funderingar innan du ger egna förklaringar. Det hjälper dig att förstå hur de tolkar situationen.
  • Var uppmärksam på hur dina svar tas emot. Uppmuntra till fler frågor och skapa en trygg samtalsmiljö.
  • Om elever frågar “Kan det hända här?” – svara lugnt och realistiskt utan att ge löften du inte kan hålla.

Överför inte din egen oro

Barns och ungas oro påverkas ofta mer av hur vuxna reagerar än av själva händelsen. Försök att vara så lugn och saklig som möjligt.

  • Ställ öppna frågor som “Vad tänker du om det här?” istället för “Är du rädd?”
  • Ge ärliga, enkla och konkreta svar utan onödiga detaljer.
  • Hjälp eleverna att inte fastna i orostankar. Att älta för mycket kan öka rädslan.
  • Lyft fram att många människor arbetar för att skapa trygghet och lösa situationen.

Prata om desinformation och ryktesspridning

Många barn och unga söker information själva, ofta via sociala medier. Här sprids ibland felaktig och skrämmande information, vilket kan öka oron.

  • Prata med eleverna om källkritik och hur man kan känna igen trovärdig information.
  • Diskutera begrepp som etablerade medier, tillit, vilseledande information och fejknyheter.
  • Uppmuntra eleverna att prata med en vuxen om de hör något som gör dem oroliga.
  • Återkoppla gärna till samtalet vid ett senare tillfälle – ibland tar det tid att bearbeta en händelse.

Stöd och resurser

UR Play finns pedagogiska program som kan hjälpa till att förklara och bearbeta svåra händelser. Här finns material som stödjer både lärare och elever i dessa samtal.

Similar Posts