UR:s Public service-redovisning för 2023 inlämnad
I dag den 1 mars lämnar UR in Public service-redovisningen 2023 till Kulturdepartementet och granskningsnämnden (GRN) vid Mediemyndigheten (tidigare Myndigheten för press, radio och tv).
Med visionen “kunskap för livet” har UR under 2023 nått allt fler med ett kunskapsrikt utbud. Användningen på UR Play har ökat med 11 procent. Även användningen av UR:s publiceringar på externa plattformar ökade under året, sammanlagt med åtta procent varibland UR:s youtubekanaler UR teckenspråk och Hej hej Sverige ökade visningarna med 27 respektive 89 procent. På externa plattformar når UR även de målgrupper som är svåra att nå enbart på de egna plattformarna.
Hur har det gått för UR under 2023?
Sett till den ökade användningen av UR:s programutbud och att nästan alla de strategiska målen uppnåtts, mycket bra. Dessutom anser 91 procent av lärarna att UR:s utbud är trovärdigt, 84 procent att det är relevant och 86 procent att det är användbart. Bland allmänheten anser 67 procent att UR:s utbud är trovärdigt och 54 procent att det är relevant, enligt den senaste attitydundersökningen genomförd av Demoskop.
– Mette Hultgren, projektledare och redaktör för Public service- redovisningen
Så gick det 2023 – ett urval
Om Public service-redovisningen
Public service-redovisningen görs varje år och redogör för hur UR har uppfyllt villkoren i sändningstillstånd, medelsvillkor samt tillgänglighetsbeslut. Samtidigt är redovisningen en möjlighet för UR att beskriva verksamheten. Inte bara utifrån de uppställda villkor och krav som verksamheten delvis är styrd av. Tanken är också att allmänheten, de som betalar public service-avgiften, ska få en bild av verksamheten.