UR:s public service-redovisning för 2024 är inlämnad
I dag den 3 mars lämnar UR in Public service-redovisningen 2024 till Kulturdepartementet och granskningsnämnden vid Mediemyndigheten.
Med visionen ”kunskap för livet” har UR under 2024 nått allt fler med ett kunskapsrikt utbud. Användningen har ökat med 14 procent på UR Play och med 42 procent på externa plattformar för såväl audio som video. På externa plattformar når UR även de målgrupper som är svåra att nå enbart på de egna plattformarna, till exempel unga, unga vuxna eller personer med migrationserfarenhet.
– Kalle Sandhammar, vd för UR.
Förtroendet för UR är högt vilket syns i de årliga attitydundersökningar som utförs på UR:s uppdrag. Bland lärare, den målgrupp som har störst kännedom om UR, anser hela 94 procent av lärarna att UR:s utbud är trovärdigt, 89 procent att utbudet är användbart och 83 procent att det är relevant, enligt den senaste undersökningen utförd av Demoskop.
– Kalle Sandhammar
UR har till uppgift att förstärka, bredda och komplettera det andra gör inom utbildningsområdet. Därutöver ska UR tillhandahålla ett utbud av folkbildningsprogram. En roll som ingen annan på den svenska mediemarknaden har. Ett uppdrag som på ett väldigt tydligt vis stärker samhället och skolan, och därmed bidrar till att göra världen bättre.
Om Public service-redovisningen:
Public service-redovisningen görs varje år och redogör för hur UR har uppfyllt villkoren i sändningstillstånd, medelsvillkor samt tillgänglighetsbeslut. Syftet är också att allmänheten, de som betalar public service-avgiften, ska få en bild av verksamheten.